fbpx
סיפרו של קצין תותחנים ראשי

מהו סיפור חיים ולמי הוא מיועד

סיפור חיים, או אוטוביוגרפיה (מיוונית: אוטו – עצמי, גרפיה – כתיבה), היא סוגה בה אדם מספר, הן בעצמו או בסיוע של ביוגרף מומחה לדבר, את סיפור חייו. במקורות שלנו נמצאים לא מעט סיפורים על אנשים מיוחדים, הלא הם כתובים בתנ"ך. גם בדתות אחרות יש לא מעט על חייו האישיים של מנהיג זה או אחר. בתקופת המלכים והרוזנים באירופה, היה נהוג שלכל אדם חשוב (ועשיר) היה סופר החצר, שתפקידו להלל ולפאר את המלך ובני ביתו.

אלא שבאותם ימים מלאכת הכתיבה של סיפור חיים הייתה שונה מימינו אנו. כך למשל בזמנו בספרים על המלך לא היו תמונות, ורק לעיתים התלווה ציור של המלך בכל הדרו. זאת ועוד. לפני המצאת הדפוס ע"י גוטנברג (במאה ה- 15) האפשרות ליצור עותקים רבים מהספר לא הייתה קיימת.

גם בעשרות שנים הקודמות, אנשים רגילים לא כתבו את סיפור חייהם. אם לא היית מנהיג, ראש מדינה או מצביא, לא דאגת לשמר את סיפור חייך. כך רובנו לא יודעים הרבה על חיי סבא-רבא שלנו, או על חייה של סבתא כילדה ונערה.

אלא שהיום המצב שונה.

כתיבת סיפור חיים מתאימה לכל אחד שמעונין שתולדות המשפחה יונצחו לדורות הבאים. כפי שהייתי מאוד שמח, לו אפשר היה, להחזיר את הגלגל אחורנית ולשאול את סבי (אותו הכרתי עד שמלאו לי 15) שאלות על עברו, כך גם רוב האנשים שאני פוגש. אלא שזה לא ניתן, וכל מה שאנו יכולים לעשות זה להתחיל במלאכה חשובה זו.

תהליך כתיבת סיפור חיים הוא חוויה נעימה. אנשים שאני מראיין לצורך כתיבת סיפור חיים ממתינים לפגישה השבועית ונהנים להיזכר בעברם. בלא מעט מקרים, לרוב בעקבות שאלות מנחות שלי, אנשים נזכרים בדברים עליהם לא חשבו ולעיתים – לא זכרו שהם זוכרים.

נכון שיש הבדלים גדולים ביכולת לזכור דברים. שושנה בת התשעים פלוס זכרה בדיוק את הגננת שלה בתל אביב הקטנה, את רוב ילדי הגן, ואת כל השכנים שגרו לידה, אך יש אחרים. יש שבנסיבות טרגיות לא הכירו את סבא או סבתא, ודויד  (לדוגמה) לא הכיר את הוריו, שכן גדל בבית יתומים בירושלים.

מטרת כתיבת ספר ביוגרפי היא בעיקר שהילדים, הנכדים ובבוא היום גם הנינים יכירו את סבא וסבתא. יש הנותנים עותק מהספר לקרובי משפחה רחוקים יותר, ויש המוסרים עותק גם לחברים קרובים.

ספר לחנויות הספרים או רק למשפחה?

אחת השאלות שחוזרות בשיחות טלפון או בפגישות שאני מקיים עם אנשים, היא האם כדאי להכין מאות עותקים, על-מנת שיגיעו לחנויות הספרים. למרות שעזרתי כמה פעמים לעשות זאת, וכמה ספרים בהם ראיינתי אנשים וערכתי את הסיפור נמצאות בחנויות הספרים, או הופצו במאות עותקים בנסיבות כאלו ואחרות, בד"כ אינני ממליץ ללכת לכוון זה. יש סיבות רבות לכך. החשובה ביניהם היא העלויות: רק תדמיינו מהי העלות להדפסת מאות עותקים, לעומת כמה עותקים שמחולקים למשפחה (שלא לדבר על עלויות הפצה ויחסי ציבור). לא אשכח את אותו אדם שהראה לי את המחסן, בו אכסן למעלה מ 900 עותקים מספרו, לאחר שהיה משוכנע שימכור את כל העותקים, ללא הצלחה.

איך מתחילים?

תהליך כתיבת סיפור חיים מתחיל תמיד בפגישה לא מחייבת. אני מגיע לאנשים שמתעניינים בכתיבת סיפור חייהם לכל מקום בארץ, לפגישה נעימה ונינוחה של כשעה עד שעתיים, בה אנו לומדים להכיר אחד את השני, אני שומע את הרקע לסיפורו של אדם, שואל שאלות רבות, כמו את מי אני אמור לראיין, כמה תמונות או מסמכים יש לסרוק, כמה עותקים המשפחה מעוניינת ועוד. בפגישה זו אני מציג מעט מתוך למעלה ממאה עותקי ספרים שכתבתי וערכתי בשני העשורים האחרונים. כך המארחים יכולים להתרשם ממני ומאיכות הספרים שהכנתי, ובסוף אותה פגישה, שכאמור נערכת ללא תשלום או התחייבות, אני מציע אפשרויות לפעילות משותפת, עלויות ואפשרויות לתשלום.

אם המשפחה מחליטה להתחיל את המסע איתי, אנו נפגשים בד"כ אחת לשבוע. אם יש שני מרואיינים (למשל בעל ואישה), אני מראיין את אחד מבני הזוג כשעה וחצי , ומייד לאחר מכן את בן/ בת הזוג השני.

מה להכין?

לקראת הפגישות איתי אין "שיעורי בית". אין צורך להכין דבר (תיקון: אשמח לכוס קפה שחור, עם כפית סוכר…). בכל פגישה אני מקליט בטייפ דיגיטלי וכגיבוי – גם במצלמת וידיאו. כשנשאלתי בראיון שנערך איתי (ב"המקצוענים 10", בערוץ 10, עת ראיינה אותי גב' שירה פליקס) למה אני מקליט ולא כותב את שנאמר לי, עניתי בבדיחות הדעת שאני גבר, ומשכך, איני יכול גם להקשיב וגם לכתוב. תשובה רצינית יותר היא שאני מעדיף לתת את כל תשומת הלב למרואיין. לאור ניסיוני הרב  בתחום, ולאחר לימודי הכשרה מקיפים, אני יודע איך ומה לשאול ולראיין, ולא זקוק שאתם תכינו לעצמכם ראשי פרקים.

מהו התהליך?

כאמור, את הראיונות אני מקליט, וקבצי הקול עוברים לקלדן, שמעביר אותם לעורך כקובץ וורד. העורך מנקה ומארגן את הטקסט בצורה ראשונית, ואז החומר הכתוב חוזר אלי לבדיקה ועריכה, ואז אני שולח את קבצי הטקסט אליכם. לאחר שנשואי הסיפור מתקנים, מוספים ומשמיטים בעת הצורך, נוצר קובץ של סיפור חיים. המשך התהליך הוא סריקת תמונות ומסמכים (תמיד "בבית הלקוח", איני לוקח דבר מביתכם, אלא סורק אצלכם), ובסיוע של גרפיקאי מומחה, מעצבים את הספר מבחינה גרפית, ולאחר תיקונים ואישור המשפחה, הקובץ נשלח לבית הדפוס ליצירת עותקים כפי שסוכם (מובן שהמשפחה מקבלת בסיום התהליך קובץ PDF, שהוא כל הספר כולל כריכה, מוכן לדפוס, אם יחפצו בעותקים בעתיד). ספר זה יכול גם לעלות לאינטרנט.

הסבר מפורט (כולל עלויות) יינתן בעת הפגישה עמכם.

מה לעשות?

כל שנותר לכם זה להרים טלפון, או לשלוח אלי מייל, לשוחח ולקבוע פגישה לא מחייבת. בסיומה תדעו את כל הפרטים שיעזרו לכם להחליט שאתם רוצים לכתוב את הביוגרפיה שלכם איתי.

לקביעת פגישה ראשונית במקום ובמועד המתאים לכם, אנא התקשרו אלי:

מוטי מרגלית, 

נייד: 0523-523-833

מייל: motimar@gmail.com,  אתר: www.doco.co.il

ולסיום, קישור לסרטון וידיאו קצר בנושא:

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן