fbpx
דוקו

ספר הנצחה לסבא או סבתא

"כִּֽיעָפָר אַתָּה וְאֶל־עָפָר תָּשֽׁוּב" (בראשית פרק ג' פסוק י"ט)

למרות שעבר זמן מה מאז שקרוב משפחה שלכם נפטר בשיבה טובה, אתם באבל.

האדם שייסד את העץ המשפחתי שלכם, כמו דורות רבים לפניו, נגדע ונפטר.

ישנן דרכים מגוונות להנצחת יקירכם. אחת מהן – להכין לזכרו ספר הנצחה, שכן אדם שנפטר בגיל מבוגר הספיק בחייו לעבור לא מעט תחנות. חלק מהאנשים נדדו מארץ לארץ, עברו מיישוב אחד למשנהו, למדו, התגייסו להגנת המולדת, עבדו ויצאו לפנסיה, והקימו משפחה לתפארת. המשפחה המורחבת שלך.

במהלך השנים אנשים צוברים חברים, חוויות, התמודדויות עם אתגרים, כישלונות והצלחות, ניסיון חיים עשיר, ולא מעט תמונות ומסמכים, שאת חלקם אתם מכירים. אלא שדברים אלו נמחקים ונעלמים במרוצת השנים. ברור שבעוד שנים רבות לא יהיה מי שיספר לכם על סבא או סבתא, ולעיתים תגלו תמונה בה מצולמת סבתא עם אדם נוסף שאינו מוכר, או בסביבה שאינה מוכרת לכם.

לכן, כדאי לא לדחות את רעיון ההנצחה.

מי אני?

כאן אני נכנס לתמונה, אך תחילה אציג את עצמי: שמי מוטי מרגלית, ובשני עשורים האחרונים אני עוזר לאנשים לכתוב את סיפור חייהם (הביוגרפיה שלהם), או עוזר למשפחות שיקירם נפטר לשמר את זכרו בספר הנצחה. לשם כך אני נפגש עם בני המשפחה של הסבא או הסבתא, שומע ומקליט את סיפור חייהם מזוויות שונות, סורק תמונות ומסמכים ומדפיס ספר הנצחה לחלוקה לבני המשפחה, לקרובים ולחברים.

התהליך

הכול מתחיל בפגישה אחת איתי, לרוב בבית המשפחה שמתעניינת בכך. הפגישה אינה כרוכה בתשלום או התחייבות. בפגישה זו אני לומד מי יהיה נשוא או נשואי הספר, עם מי אני אמור להיפגש וכמה פגישות, כמה עותקים תרצו ופרטים רלוונטיים נוספים. במהלך הפגישה אני מציג מעט מתוך עשרות הספרים שכתבתי וערכתי (יותר ממאה כותרים…), כדי שתוכלו להתרשם מהאפשרויות.

רק בסוף אותה פגישה אני נותן הצעת מחיר בכתב, בה יצוינו כל הפרטים שאני מתחייב לבצע ועלויות הביצוע. רק אם החלטתם לבצע ולהכין ספר הנצחה בעזרתי – נתחיל בפגישות.

לאחר שאקבל מכם רשימה מסודרת של כל האנשים שאיתם אני אמור להיפגש, הכוללת שם, מספר טלפון ומקום מגורים, ולאחר שווידאתם שכל אחד מאנשים אלו יודע מהי מטרת ביקורי, אנו נתקשר ונתאם פגישות עם אותם אנשים. לעתים אני נפגש עם אדם פעם אחת, ולעתים כמה וכמה פגישות. את הפגישות אני מקליט, ולאחר שאנו מקלידים את תוכן הפגישה (מעבירים לקבצי "וורד"), אנו עורכים את מקבצי הראיונות לסיפור אחד, ואז מוסיפים תמונות ומסמכים, וגרפיקאי מייצר קובץ שיהפוך את הסיפור לספר מוכן להדפסה.

רצוי לחשוב היטב את מי כדאי שאראיין לצורך הכנת ספר לזכר הסבא או הסבתא. אם ישנם חברי ילדות שמוכנים ויכולים לספר חוויות מ"בית אבא" – עדיף. רצוי לראיין את כל האחים ואחיות שלו, שכן כל אחד מהם הכיר אותו מזווית אחרת. לאחר מכן אפשר להוסיף לרשימה את קרובי המשפחה האחרים שיכולים ומוכנים להתראיין, חברים מתקופות שונות וכמובן ילדיו.

סוגי ספרי הנצחה

אני מחלק את ספרי ההנצחה לשני סוגים: הראשון, אליו אני פחות מתחבר, הוא ספר בו כל אחד מבני המשפחה והחברים מספר על נשוא הספר. בספר כזה לרוב נרשמות חזרות רבות, וקשה להבין מהי המורשת של נשוא הספר.

אני מאמין שספר הנצחה יכול להיות יותר מעניין ומובן, אם מספרים את סיפור חיי המנוח באמצעות תחנות חייו, כפי שהדבר משתקף דרך עיניהם של אנשים שונים – המרואיינים. ספר כזה יתחיל לעיתים בסיפורם של הוריו ושורשיו, דרך לידתו, סביבת ילדותו ובני משפחתו, וכלה בלימודיו, חייו המקצועיים והאישיים כבוגר, תחביביו וכדומה.

תהליך כתיבת ספר כזה נמשך חודשים רבים, לעיתים שנה או יותר. לכן, אם רוצים להכין עותקים מהספר לקראת תאריך מסוים כמו יום השנה לפטירה (יארצייט) חשוב לקחת זאת בחשבון.

כפי שציינתי, לספר כזה ברוב המקרים נוספים תמונות ומסמכים. אני סורק עד כ-100 תמונות או מסמכים בבית המשפחה בעזרת מחשב וסורק (אינני מוציא חומר כמו תמונות מבית המשפחה). אם יש צורך בסריקה של מאות תמונות – אני מפנה ללשכת שירות המתמחה בכך.

סיכום

כפי שציינתי, אני מציע פגישת היכרות במקום ובמועד שמתאימים לכם, וזאת ללא כל עלות. בפגישה זו תכירו אותי, תראו דוגמאות של ספרים, ובסיומה תקבלו הצעת מחיר לביצוע ספר ההנצחה.

אל תהססו להתקשר או לפנות למייל שלי.

מוטי מרגלית

נייד: 0523-523-833

מייל: motimar@gmail.com

אתר: www.doco.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן