fbpx

הראיונות

"החלק החשוב ביותר בהליך כתיבת סיפור חיים הוא חלק הראיונות", אומר מוטי מרגלית, בעלים של דוקו – כתיבת ביוגרפיות וספרי הנצחה.

מוטי הוא זה שיפגוש אתכם לפגישת הכירות (ללא תשלום או התחייבות), יכיר את נשואי הסיפור, יראה מעט מתוך למעלה ממאה ספרים שונים שערך וכתב, יציע אפשרויות ויגיש לכם הצעות לביצוע – סיפור חייכם, סיפור המשפחה או השבט, או כל נושא אחר שרציתם להעלות על הכתב, כמו גם עלויות ולוחות זמנים לביצוע.

אם תחליטו שחברתנו, "דוקו" תסייע לכם להפיק את סיפורכם, מוטי יגיע אליכם (כמעט) לכל מקום בארץ בו אתם גרים. לקוחות מרוצים של מוטי פזורים בכל הארץ, החל מאילת בדרום ועד קריית שמונה שבצפון. הראיונות יתקיימו בשעות ובימים שמתאימים לכם, באווירה נוחה ונעימה, ובד"כ ימשכו כשעה – שעה וחצי, אחת לשבוע. יש שמוטי נפגש עם יותר מבן משפחה אחד, למשל בעל ואישה, או אדם אחד וילדיו. או אז תיערך פגישה ראשונה של כשעה עם אחד מהאנשים, ומייד בסיומה – ייפגש מוטי ויראיין את האדם השני.

לפני שנים גב' שירה פליקס מהטלוויזיה (ערוץ 11, תכנית "המקצוענים") שאלה את מוטי למה הוא מקליט ולא רושם תוך כדי ראיון. בהומור ענה מוטי: "אני גבר, ואנחנו לא מסוגלים גם להקשיב וגם לרשום". ביתר רצינות הכוונה שתשומת הלב של המראיין תהיה לדברי המרואיינים, ולא לכתיבה. את הראיונות מוטי מקליט לרוב בטייפ מנהלים משוכלל, אך כגיבוי – גם במצלמת וידיאו. לאחר שקובץ הקול עובר לקלדן, שמקליד את הנאמר, כל מה שצולם בווידאו נמחק. בסיום שלב זה הראיונות עוברים עריכה ספרותית, ובסיום – עריכה גרפית והדפסה. הכל כפי שסוכם.

מהלך העבודה

לקראת הריאיון אין צורך להכין דבר (חוץ מכוס קפה שחור, כפית סוכר, בבקשה). מוטי ישאל שאלות ויכוון את המרואיינים ברגישות רבה, מהעבר הרחוק, מסבא וסבתא ועד ימינו אנו. נכון. לא כולנו זוכרים או יודעים הכל. אני למשל איני יודע דבר על שתי הסבתות שלי ועל סבי מצד אבי. לכן אם משהו היה מראיין אותי, הייתי עונה "לא יודע" בחלק זה של הריאיון. כמו כן, יש אנשים שזוכרים לפרטי פרטים את גן הילדים בהם היו לפני עשרות שנים, ויש אחרים.

ברוב המקרים איננו מעמתים את דברי המספר במחקר. לעיתים נבדוק באינטרנט מהו מבצע מסוים, אירוע או מקום אותו הזכיר נשוא הסיפור, ואף נוסיף את הפירוש בהערת שוליים (בציון המקור…), אך אין אנו רואים הספר אוטוביוגרפי מקור אקדמי או היסטורי, הדורש נחקר ועימות פרטים.

פגישת היכרות

הפגישה הראשונית עם נשואי הסיפור חשובה ביותר, וזאת משני טעמים:

ראשית, יש הבדלים בין אנשים. באחד המקרים מוטי פגש את יוסי, בנקאי מבוגר עם זיכרון וסדר דיבור מופתי, שביקש שדבריו יובאו כמעט בסדר בו דיבר. מוטי נפגש עם יוסי תשע פעמים, הוסיף קיבל תמונות מהמשפחה, ותוך חודשים מספר הפיק עשרה עותקים למשפחה המצומצמת. במקרה אחר מוטי ראיין את משפחת לוי (השם המקורי שמור במערכת…), הכוללת שמונה אחים מבוגרים, וכן את נשות כל אחד מהאחים. כאן מוטי סרק תמונות בכל בית אב, והפיק עשרות ספרים.

לכן, רק לאחר פגישה אישית מוטי יוכל להעריך כמה עבודת התמלול (לאחר הקלטת המרואיינים קלדן מקליד למחשב), עריכה ועוד יהיו כדי לכתוב את הספר, ובהתאם לכך להציע הצעת עבודה משותפת ועלויות הכרוכות בכך.

אלא שיש מקרים בהם רוצים להפתיע את נשוא הסיפור, כמו במקרה של ארוין. במקרה זה בני המשפחה רצו להפתיעו לקראת יום הולדת עגול, או במקרה אחר, בו כמה אחים רצו להתייעץ לפני החלטה האם לכתוב את הספר לסבתם. יש לי רעיונות איך להיפגש עם אנשים "ללא ידיעתם", בצורה מכובדת. התקשרו אל מוטי – ותופעו.

כדי שאנו נוכל להוציא את ספרך, כל שעליך לעשות זה – ליצור קשר, ואנו ניפגש (ללא תשלום או התחייבות), ונראה אם נוכל לסייע לכם להגשים את חלומכם – הכנת ספר למשפחה, לקרובים ולחבריכם.

דילוג לתוכן